WELKOM IN MIJN STUDIO

Ik ben Emile Verheule.

“Ik ben opgeleid aan het Swansea College of Architectural Glass in Wales en heb sinds 2005 een eigen studio in Utrecht. Ik vertel hieronder graag meer over wat mij als kunstenaar beweegt, hoe mijn studio eruit ziet en hoe ik van uw foto een glasportret maak.”

WELKOM IN MIJN STUDIO

Ik ben Emile Verheule.

IN DE OVEN

Voor een rosé portret gaat de oven een nacht aan. Het glas kleuren doe ik met een zilver -en koperhoudende verf, die ik zelf heb ontwikkeld. Alleen zilver en koper (en goud) kunnen doordringen in het glas en er helemaal één mee worden. De heel dunne rosé kleurlaag is makkelijk weg te graveren. Zo ontstaat het portret.

“Glas is weergaloos interessant. Dat wil niet zeggen dat glas eenvoudig te ‘temmen’ is. Tijdens de eerste les in Swansea mocht ik het glassnijden voordoen aan de klas en had gelijk een snee in mijn vinger te pakken. ‘Perfect voorbeeld’, was het nuchtere commentaar van de docent.”

IN DE OVEN

Voor een rosé portret gaat de oven een nacht aan. Het glas kleuren doe ik met een zilver -en koperhoudende verf, die ik zelf heb ontwikkeld.

VOORBEREIDING

Ik bewerk de foto op de computer tot een ‘puntjesbeeld’. De balans tussen het transparante en gegraveerde glas zorgt voor levendig portret, waarin het licht kan spelen met alle unieke eigenschappen van het materiaal: transparantie, reflectie, kleur, schaduw en veranderlijkheid.

“‘Glas temmen’ betekent voor mij veel ambachtelijke kennis verzamelen en eindeloos veel experimenteren, tot ik het resultaat heb waar ik naar zoek. Zo krijg ik kleuren die elke glaskunstenaar kent, maar die heel moeilijk te maken zijn: goudrosé en robijnrood.”

VOORBEREIDING

Ik bewerk de foto op de computer tot een ‘puntjesbeeld’. Ik zoek naar een balans tussen het transparante en gegraveerde glas, zodat er een levendig portret ontstaat.

GRAVEREN

Het graveren gebeurt door middel van zandstralen en is een geduldig werk. Vooral niet te snel willen gaan, anders komt de folie op het glas te snel los en dat zou de gravure verpesten. Immers, met glas kan je niets verbergen. Als ik haast heb, vindt het glas de afvalbak en dan moet ik helaas opnieuw beginnen.

GRAVEREN

Het graveren gebeurt door middel van zandstralen en is een geduldig werk. Vooral niet te snel willen gaan.

“Waar of niet, van robijnrood bestaat het verhaal dat het in vroeger eeuwen werd gemaakt, maar zo angstvallig geheim werd gehouden, dat iemand het meenam in zijn graf. Daarna wist niemand meer hoe het te maken. Zo’n verhaal maakt indruk op mij. De romanticus in mij gelooft dat ik die kleur aan de vergetelheid heb ontfutseld.”

“Waar of niet, van robijnrood bestaat het verhaal dat het in vroeger eeuwen werd gemaakt, maar zo angstvallig geheim werd gehouden, dat iemand het meenam in zijn graf. De romanticus in mij gelooft dat ik die kleur aan de vergetelheid heb ontfutseld.”

“Elk portret is een uniek glaskunstwerk. Wat mij aanspreekt is dat het glasportret uit één stuk bestaat. De persoon en het materiaal zijn voorgoed samengevoegd. Het beeld zal nooit vervagen en dat is van symbolische waarde, omdat het staat voor de liefdevolle herinnering die je aan iemand hebt.”

“Elk portret is een uniek glaskunstwerk. Wat mij aanspreekt is dat het glasportret uit één stuk bestaat. De persoon en het materiaal zijn voorgoed samengevoegd.”